top of page

עטיית מסיכות - יעיל ובטיחותי או מפגע בריאותי?

עטיית מסיכות כאמצעי הגנה להפחתת הידבקות עצמית והדבקת אחרים בקורונה ומחלות ויראליות אחרות של דרכי הנשימה נבדקה במשך השנים במחקרים רבים.

בניגוד למה שמקובל לחשוב או מה שנאמר לנו בערוצי החדשות, מעולם לא נמצאה הוכחה מדעית טובה שהמסיכות על סוגיהן השונים מפחיתות תחלואה של מחלות דרכי הנשימה.

(על כך תוכלו לקרוא בהרחבה אצלנו באתר masks-info.com. )


מעיון במאמרי סקירת ספרות מדעית ניתן לראות שהתוצאות במרבית המחקרים אינן מצביעות על אפקט הגנה משמעותי (33,35 ,1-8), ואפילו בקרב צוותים רפואיים בבתי חולים אשר מיומנים בתפעול נכון של ציוד המגן, לא נמצאה תרומה למסיכות.

המסיכות שבשימוש הקהל הרחב אינן מספקות יכולת סינון של חלקיקים בסדרי גודל של מיקרונים בודדים או פחות מכך ולכן אינן יעילות בסינון ארוסולים הנישאים באויר למרחקים גדולים במשך זמן רב ועלולים להוות אמצעי הדבקה בחללים סגורים(9-10 ).

במחקרים שנעשו בקהילה או בקהל הרחב לא נמצאה תרומה חיובית משמעותית לעטיית מסיכה (11-14) ובמקרים שבהם נמצא אפקט, לא ניתן לבודדו מגורמים אחרים כגון – סניטציה, שמירת מרחק ובאופן כללי התנהגות מודעת מונעת. לדוגמה - מחקר מבוקר-התערבותי-אקראי (RCT) שהתבצע בתקופת הקורונה בדנמרק ותוכנן לענות על שאלת יעילות עטיית מסיכה בקרב הקהל הרחב, מצא שלא היה הבדל משמעותי בשיעור ההידבקות בקורונה בין קבוצת הביקורת (ללא מסיכה) לקבוצת הטיפול שקיבלה הנחיות לעטיית מסיכות בעת השהות מחוץ לבית (15).

ניתן לאמר אם כן שבעניין מניעת תחלואה ה"מדע" כבר אמר את דברו ולא נראה שנדרש מחקר נוסף.

בניגוד לכך, המחקר העוסק בנזקים גופניים ונפשיים מהמסיכות עדיין לא הסתיים וכל העת מתפרסמים מחקרים חדשים שמגלים נזקים שלא היו ידועים קודם לכן. אמנם ידוע ממחקרים רבים מתקופת טרום-קורונה על נזקים גופניים ונפשיים אפשריים מעטיית מסיכה ממושכת אך כאמור הנושא עוד לא נחקר דיו, בעיקר בשל הסיבה שעד כה על הציבור לא נכפה לעטות מסיכה באופן רציף ומתמשך.


מה בכל זאת אנחנו יודעים לומר על נזקי המסיכות?

ידוע שצוותים רפואיים העוטים מסיכה באופן מתמשך וקבוע מדווחים על כאבי ראש בשיעור מוגבר ואף נמדדה אצלם פגיעה ביכולת העבודה ועלייה בשיעור לקיחת חופשת מחלה לצורך התאוששות (16-18).

ידוע שלמרבה האירוניה, עטיית מסיכה עלולה להגביר את שיעור ההדבקה במחלות ויראליות, בין היתר בגלל שימוש לא נכון ולא תקין במסיכה ובגלל שהמסיכה ממחזרת פתוגנים לעוטה אותה ומשמשת מצע להתפתחות חיידקים, פטריות ואולי אף מצע השתמרות לוירוסים (32, 33)

ידוע שפגיעה ביכולת האיוורור וחימצון הדם (16) עלולה להשפיע באופן שלילי על תפקודים פיזיולוגיים שונים כגון – תפקוד דרכי הנשימה (19-20) מערכת החיסון (21,23), המערכת הקרדיו-ואסקולרית (22) מטבוליזם ועוד (24, 35).

ידוע שהמסיכה העוטפת את עור הפנים ודרכי הנשימה פוגעת בויסות טמפרטורת הגוף, פוגעת בעור ומעודדת מחלות עור מקומיות, ומפרה את האיזון של המיקרו-ביום (אותם חיידקים שחיים איתנו וחשובים לבריאותינו) שעל עור הפנים (33). בנוסף לזה – רבים סובלים מ-MASK-MOUTH – תופעות הקשורות בפגיעה בבריאות הפה והחניכיים.

ידוע גם שהמסיכה משבשת את התקשורת בין בני אדם ויוצרת תחושת בידוד וסטרס נפשי, כל אלו פוגעים במיוחד בילדים צעירים שההתפתחות הנפשית שלהם המבוססת על תקשורת מילולית ובלתי-מילולית נפגעת במיוחד בשל המסיכות (33,37).

איור 1: השפעות פיזיולוגיות כתוצאה מעטיית מסיכה – לקוח מהפנייה מס' 33.


למען האמת, לא נוכל במאמר זה לפרט את כל שלל הנזקים הגופניים הידועים מעטייה ממושכת של מסיכות המתועדים בספרות המדעית. אם נעשה זאת המאמר יהפוך לארוך ומייגע.

הקורא המעוניין להרחיב ידיעתו בעניין זה מוזמן לעיין בסקירת הספרות בהפנייה 33.

בכל זאת ארצה להדגיש כאן שבחודשים האחרונים התפרסמו מספר מאמרים ומחקרים אשר מאירים זווית חדשה שכלל לא נידונה ולא נשמעה באמצעי התקשורת או על ידי ממסד הבריאות ונציגיו. לדעתי ועל סמך המידע שקראתי, ייתכן מאוד והאויב הגרוע מכל לבריאות האדם והסביבה הוא העובדה שהמסיכות הפופולריות ביותר בשימוש (החד-פעמיות המוכרות) עשויות מסיבי פלסטיק (ועל נזקי הפלסטיק לסביבה ניתן לקרוא באתר שלנו כאן.


בד המסיכה עובר בלאי מתמשך, מה שמביא להתפוררות חלקיקי הפלסטיק אשר רובם בגודל כזה שכלל אינו נראה לעין (34). בזמן שאיפת האויר כשהמסיכה מכסה את דרכי הנשימה, אין מניעה מכך שחלקיקי הפלסטיק הללו (וחלקיקים סינתטיים אחרים שמיד נרחיב עליהם) יגיעו אל עומק הריאה וייספגו בנאדיות הריאה העדינות ומשם אל תוך הגוף. שאיפת חלקיקים כאלו ידועה כפוגענית מאוד ועלולה לגרום למגוון מחלות כרוניות של דרכי הנשימה ביניהן – אסטמה וסרטן (33,34,36).

לא רק חלקיקי פלסטיק נמצאים במסיכות הללו. ישנם עוד מפגעים חמורים ביותר וביניהם – פורמאלדהיד למשל, שהוא חומר מסרטן ודאי ותרכובות סינתטיות אחרות אך הסיפור הזה עוד מחמיר והולך כשמתברר שחלק מיצרני המסיכות משלבים בתוך הבדים הללו ננו-חלקיקים (33,36).

מה הם ננו-חלקיקים? אלו תרכובות של חומרים כאלו ואחרים בעלי תכונות מיוחדות המוקנות להם באופן מהונדס ואשר גודלם הוא בסדרי גודל ננומטריים, כלומר מיליונית המילימטר. תעשיית הננו-חלקיקים פורחת בשנים האחרונות ולא פסחה גם על אותם תכשירים הקרויים "חיסוני קורונה" שבהם שולבו שלל ננו-חומרים. נחזור למסיכות – כאמור בחלק מהמסיכות שולבו חלקיקי-ננו מסיבות כלשהן, ייתכן שעל מנת להקנות להן תכונות פיזיקליות מסויימות כגון מטען אלקטרו-סטטי או צבע רצוי. אחד החומרים הללו נקרא טיטניום אוקסיד. חומר זה חשוד כמסרטן ונמצא בניסויים בבע"ח שהינו חומר רעיל.

במחקר שהתפרסם לאחרונה (36) נמדדו רמות החומר הנ"ל במגוון מסיכות הנמכרות בשוק ונמצא שבחלקן רמות הטיטניום אוקסיד היו גבוהות מעבר לרמה המקובלת לחשיפה עבור חומר זה בכמה סדרי גודל. מחברי המחקר העלו חשש שעטייה ממושכת של מסיכות המכילות טיטניום אוקסיד מהווה סכנה בריאותית שעדיין אינה ברורה במלואה. לטענתם החשש הוא מבלייה והתפוררות החומר והשתחררותו מבד המסיכה (כפי שכבר ראינו שקורה גם לחלקיקי הפלסטיק). הצרה היא שבגלל שאלו חלקיקי ננו, הם יישאפו בקלות לתוך הריאות וייספגו בתוך תאי הגוף. המחברים מדגישים את העובדה שאין תקן ורגולציה לחומר זה ולכן אין למעשה לציבור אף גורם ששומר עליו מחשיפה לחומר זה. ברור לכל שהמודעות הציבורית לסכנה זו לא קיימת היות ומידע זה לא מועבר לציבור על ידי אותם אלו שאמורים לעשות זאת. נהפוך הוא – במשך כל השנתיים האחרונות גורמי הבריאות הממסדיים והתקשורת המרכזית עסוקים היו בתעמולה על חשיבות המסיכות ולא טרחו כלל ליידע את הציבור על שלל הבעיות והסכנות שבעטיית מסיכות.

טיטניום אוקסיד אינו הננו-חלקיק היחיד שמהווה סכנה. בחלק מהמסיכות נמצאו חומרים כמו גרפן-אוקסיד וננו-צינוריות פחמן – כל אלו גם כן מהווים מפגע בריאותי ומסרטנים פוטנציאליים.


לסיכום – המחקרים החדשים שיצאו מאז תחילת הקורונה בנושא נזקי המסיכות והצטרפו למחקרי עבר מראים פעם אחר פעם שעטיית מסיכות אינה דבר שפיר ונטול סיכונים. המידע החדש שמתפרסם מוסיף זוויות עליהן לא חשבו כלל בעבר – הנזקים של מיקרו-פלסטיק וננו חלקיקים אשר מתפרקים מבד המסיכות, משתחררים לסביבה ומהווים מקור הרעלה לאדם ולסביבה.

לצערנו, הממסד והרשויות שאמורים לשמור עלינו מפני מפגעים מסוג כזה אינם עושים את עבודתם. היינו מצפים שכאשר מתגלה במחקר כזה או אחר חשש למפגע בריאותי, הרשויות היו טורחות ליידע את הציבור ולהזהיר אותו וכמובן להתאים את ההנחיות בעניין המסיכות שהרי במילותיהם שלהם – "הכל זה למען ובשם בריאות הציבור".

לא רק שהממסד לא מבצע את עבודתו אלא נראה שהוא ממשיך באותה מטרה ישנה – להחדיר בכולם פחד רק מדבר אחד ולקדם פתרון שכבר הוכח שאינו יעיל.

אילו רק היעילות היתה העניין – ניחא, הבעיה שמנגד עומד גם סיכון בריאותי מוחשי ואמיתי. עטיית מסיכות מייצרת חשיפה מסוכנת למגוון רעלים – החל מפחמן דו-חמצני, דרך פתוגנים מיקרוביאליים ועד למיקרו וננו-חלקיקים. בעולם מתוקן היו מוסרים לנו את כל המידע ומאפשרים לכל אדם לבחור באופן מודע מה ברצונו לעשות עם מידע זה אך לצערנו בעולם הקיים בוחרים עבורנו וכופים עלינו את הבחירה.

נקווה שמאמר זה ינגיש מידע חשוב לציבור ויעזור לו לקבל החלטה מושכלת בעניין עטיית מסיכה


רשימת הפניות:


1. Cowling BJ et al. Face Masks to Prevent Transmission of Influenza Virus: A Systematic Review. Epidemiol Infect. 2010;138(4):449-56

2. Takashani S et al. Antiviral Face Masks for the Prevention of Influenza Infection: a Meta-analysis. Journal of General and Family Medicine. 2014;15(2;126-35)

3. Brainard JS et al. Facemasks and similar barriers to prevent respiratory illness such as COVID-19: A rapid systematic review. MedRxiv, 2020

4. Bin-Reza F et al. The Use of Masks and Respirators to Prevent Transmission of Influenza: A Systematic Review of the Scientific Evidence. Influenza Other Respir Viruses. 2012;6(4):257-67

5. Rancourt DG. Masks Don't Work: A review of science relevant to COVID-19 social policy. DOI: 10.13140/RG.2.2.14320.40967/1

6. The use of masks and respirators to prevent transmission of influenza: a systematic review of the scientific evidence; https://doi.org/10.1111/j.1750-2659.2011.00307.x

7. Jacobs JL, Ohde S, Takahashi O, Tokuda Y, Omata F, Fukui T. Use of surgical face masks to reduce the incidence of the common cold among health care workers in Japan: a randomized controlled trial. Am J Infect Control. 2009 Jun;37(5):417-419. doi: 10.1016/j.ajic.2008.11.002.

8. Dugré N, Ton J, Perry D, Garrison S, Falk J, McCormack J, Moe S, Korownyk CS, Lindblad AJ, Kolber MR, Thomas B, Train A, Allan GM. Masks for prevention of viral respiratory infections among health care workers and the public: PEER umbrella systematic review. Can Fam Physician. 2020 Jul;66(7):509-517.

9. Samy Rengasamy, Benjamin Eimer, Ronald E. Shaffer, Simple Respiratory Protection—Evaluation of the Filtration Performance of Cloth Masks and Common Fabric Materials Against 20–1000 nm Size Particles, The Annals of Occupational Hygiene, Volume 54, Issue 7, October 2010, Pages 789–798, https://doi.org/10.1093/annhyg/meq044

10. Linda J. Utrup and Allan H. Frey - Fate of Bioterrorism-Relevant Viruses and Bacteria, Including Spores, Aerosolize into an Indoor Air Environment. Exp Biol Med 229:345-350, 2004.

11. Canini L et al. Surgical Mask to Prevent Influenza Transmission in Households: A Cluster Randomized Trial. PLoS One. 2010;5(11):e13998

12. Alfelali M, Haworth EA, Barasheed O, Badahdah AM, Bokhary H, Tashani M, Azeem MI, Kok J, Taylor J, Barnes EH, El Bashir H, Khandaker G, Holmes EC, Dwyer DE, Heron LG, Wilson GJ, Booy R, Rashid H; Hajj Research Team. Facemask against viral respiratory infections among Hajj pilgrims: A challenging cluster-randomized trial. PLoS One. 2020 Oct 13;15(10):e0240287. doi: 10.1371/journal.pone.0240287.

13. Bae S et al. Effectiveness of Surgical and Cotton Masks in Blocking SARS–CoV-2: A Controlled Comparison in 4 Patients. Ann Intern Med. 2020;M20-1342

14. Fitzgerald S. Surgeon General Doubles Down: Masks Increase Virus Risk. Newsmax 31.3.2020

15. Bundgaard H, Bundgaard JS, Raaschou-Pedersen DET, von Buchwald C, Todsen T, Norsk JB, Pries-Heje MM, Vissing CR, Nielsen PB, Winsløw UC, Fogh K, Hasselbalch R, Kristensen JH, Ringgaard A, Porsborg Andersen M, Goecke NB, Trebbien R, Skovgaard K, Benfield T, Ullum H, Torp-Pedersen C, Iversen K. Effectiveness of Adding a Mask Recommendation to Other Public Health Measures to Prevent SARS-CoV-2 Infection in Danish Mask Wearers : A Randomized Controlled Trial. Ann Intern Med. 2020 Nov 18. https://doi.org/10.7326/m20-6817

16. Preliminary report on surgical mask induced deoxygenation during major surgery: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18500410/

17. Lim ECH et al. Headaches and the N95 face‐mask amongst healthcare providers. Acta Neurol Scand. 2006;113(3):199-202

18. Ong JJY et al. Headaches Associated With Personal Protective Equipment - A Cross-Sectional Study Among Frontline Healthcare Workers During COVID-19. Headache. 2020;60(5):864-77

19. Zhu JH, Lee SJ, Wang DY, et al. Effects of long-duration wearing of N95 respirator and surgical facemask: a pilot study. J Lung Pulm Respir Res. 2014;1(4):97–100. DOI: 10.15406/jlprr.2014.01.00021

20. Person E, Lemercier C, Royer A, Reychler G. Effet du port d’un masque de soins lors d’un test de marche de six minutes chez des sujets sains [Effect of a surgical mask on six minute walking distance]. Rev Mal Respir. 2018 Mar;35(3):264-268. French. doi: 10.1016/j.rmr.2017.01.010. Epub 2018 Feb 1. PMID: 29395560.

21. Chandrasekaran B, Fernandes S. "Exercise with facemask; Are we handling a devil's sword?" - A physiological hypothesis. Med Hypotheses. 2020 Nov;144:110002. doi: 10.1016/j.mehy.2020.110002. Epub 2020 Jun 22. PMID: 32590322; PMCID: PMC7306735.

22. Melnikov VN, Divert VE, Komlyagina TG, Consedine NS. Krivoschekov SG. Baseline values of cardiovascular and respiratory parameters predict response to acute hypoxia in young healthy men. Physiol Res 2017;66(3):467–79.

23. Cutting Edge: Hypoxia-Inducible Factor 1 Negatively Regulates Th1 Function : http://www.jimmunol.org/content/195/4/1372

24. Jacobson, T.A., Kler, J.S., Hernke, M.T. et al. Direct human health risks of increased atmospheric carbon dioxide. Nat Sustain 2, 691–701 (2019). https://doi.org/10.1038/s41893-019-0323-1

25. Smith CL, Whitelaw JL, Davies B. Carbon dioxide rebreathing in respiratory protective devices: influence of speech and work rate in full-face masks. Ergonomics 2013;56(5):781–90.

26. Sweeney D. Wearing a face mask can put you in greater risk of corona virus. Here's why? Accessed https://www.sacbee.com/news/nation-world/national/article240780786.html on 6th June 2020. March 2020.

27. Rule AM, Apau O, Ahrenholz SH, Brueck SE, Lindsley WG, de Perio MA, Noti JD, Shaffer RE, Rothman R, Grigorovitch A, Noorbakhsh B, Beezhold DH, Yorio PL, Perl TM, Fisher EM. Healthcare personnel exposure in an emergency department during influenza season. PLoS One. 2018 Aug 31;13(8):e0203223. doi: 10.1371/journal.pone.0203223. PMID: 30169507;

28. Blachere FM, Lindsley WG, McMillen CM, Beezhold DH, Fisher EM, Shaffer RE, Noti JD. Assessment of influenza virus exposure and recovery from contaminated surgical masks and N95 respirators. J Virol Methods. 2018 Oct;260:98-106. doi: 10.1016/j.jviromet.2018.05.009.

29. Zhiqing L, Yongyun C, Wenxiang C, Mengning Y, Yuanqing M, Zhenan Z, Haishan W, Jie Z, Kerong D, Huiwu L, Fengxiang L, Zanjing Z. Surgical masks as source of bacterial contamination during operative procedures. J Orthop Translat. 2018 Jun 27;14:57-62. doi: 10.1016/j.jot.2018.06.002.

30. MacIntyre, H Seale, et al. A cluster randomized trial of cloth masks compared with medical masks in healthcare workers. BMJ Open. 2015; 5(4) https://bmjopen.bmj.com/content/5/4/e006577

31. Masks are neither effective nor safe: A summary of the science Colleen Huber, NMD, July 6, 2020, https://www.primarydoctor.org/masks-not-effect

32. Valentina Palmieri, Flavio De Maio, Marco De Spirito, Massimiliano Papi, Face masks and nanotechnology: Keep the blue side up, Nano Today, Volume 37, 2021, https://doi.org/10.1016/j.nantod.2021.101077

33. Kisielinski, K.; Giboni, P.; Prescher, A.; Klosterhalfen, B.; Graessel, D.; Funken, S.; Kempski, O.; Hirsch, O. Is a Mask That Covers the Mouth and Nose Free from Undesirable Side Effects in Everyday Use and Free of Potential Hazards?. Int. J. Environ. Res. Public Health 2021, 18, 4344. https://doi.org/10.3390/ijerph18084344

34. Boris borovoy; Colleen Huber ; Q Makeeta: Masks, false safety and real dangers, Part 1: Friable mask particulate and lung vulnerability, Researchgate September 2020. https://www.researchgate.net/publication/344360277_Masks_false_safety_and_real_dangers_Part_1_Friable_mask_particulate_and_lung_vulnerability

35. Baruch Vainshelboim: Facemasks in the COVID-19 era: A health hypothesis. Medical Hypotheses 146, (2021), 110411. https://doi.org/10.1016/j.mehy.2020.110411

36. Verleysen, E., Ledecq, M., Siciliani, L. et al. Titanium dioxide particles frequently present in face masks intended for general use require regulatory control. Sci Rep 12, 2529 (2022). https://doi.org/10.1038/s41598-022-06605-w

37. Spitzer, M. Masked Education? The Benefits and Burdens of Wearing Face Masks in Schools during the Current Corona Pandemic. Trends Neurosci. Educ. 2020, 20, 100138




1,790 views0 comments

Comments


bottom of page